Diabetes

Wat kan ik er zelf aan doen en hoe kan ik er het beste mee omgaan?

Welk type diabetes kennen we ?

Diabetes type 1:
Je maakt geen insuline meer aan. Insuline is een stof in je lichaam die nodig is om suikers uit je bloed te halen. Als er te veel suiker in je bloed blijft zitten, is dat ongezond.
We weten nog niet hoe je diabetes type 1 kunt voorkomen. Het begint vaak al bij jonge kinderen.

Diabetes type 2:
Je maakt nog wel insuline, maar het lichaam reageert er niet meer goed op. Daardoor kan het ook geen suiker meer uit het bloed halen. Ook de bloeddruk en cholesterol zijn vaak te hoog. Dit soort diabetes komt het meeste voor. Het heet ook wel ouderdomssuiker, maar ook steeds meer jonge mensen krijgen het.
Gezond leven verkleint de kans op diabetes type 2. Daarnaast zijn er ook nog andere vormen van diabetes die lijken op type 1 of type 2, zoals zwangerschapsdiabetes.

Diabetes en bewegen

Voor iedereen geldt dat regelmatig bewegen een positieve invloed op de gezondheid heeft. En daarnaast is het nog leuk ook! Ook voor mensen bij wie diabetes is gediagnosticeerd, is het goed om in beweging te komen en te blijven. Het is een uitstekende manier om je gewicht onder controle te krijgen en te houden.
Lichamelijk actief zijn heeft, voor u als diabeet, de volgende effecten:

  • het verlaagt de bloedsuiker, bloeddruk en cholesterol.
  • het helpt de insuline beter zijn werk te doen.
  • het verkleint de kans op hartafwijkingen en hersenbloedingen/-infarcten.
  • het verkleint de kans op complicaties van de kleine vaten.
  • het vermindert stress.
  • het versterkt uw hart, spieren en botten.
  • de spieren en gewrichten blijven soepel.

Hoe wordt er getraind?

In eerste instantie wordt er een intake gedaan. Hierin wordt vastgesteld of u voor een trainingstraject in aanmerking komt of dat er bijvoorbeeld nog eerst contact met huisarts of diabetesverpleegkundige gelegd moet worden.
Daarna wordt er begonnen met het uitleggen van de opzet van de training.
Er zal nadruk gelegd worden op conditionele aspecten en op het verbeteren van de kracht.
Tevens zullen er tijdens de training evaluatiemomenten zijn waarin testen worden afgenomen en de vooruitgang besproken wordt.

Doel van het programma

Het programma is opgesteld met de volgende doelen:

  • Het stimuleren van een adequate omgang met de aandoening diabetes.
  • Het verbeteren van de lichamelijke fitheid (uithoudingsvermogen, coördinatie en fitheid).
  • Creëren van een zo hoog mogelijk participatieniveau afgestemd op individu (arbeid/vrijwilligerswerk, hobby, sport, gezin).

Resultaten programma

Deelname aan het beweegprogramma beoogt het bereiken van onderstaande resultaten:

  • verbetering van kwaliteit van leven.
  • verbetering van uithoudingsvermogen.
  • verbetering van kracht/stabiliteit.
  • beter inzicht in omgang met klachten.
  • (weer) plezier ervaren in bewegen.
  • hogere participatie op gebied van hobby, arbeid, sport en sociaal leven.
  • kans op minder medicijn gebruik

neem contact op